Produkter

Mastefundamentspæle

Armeringsnet med gevindstænger

I kernen af hver mastefundamentspæl er et forstærket armeringsnet med integrerede gevindstænger, designet til at fungere som forbindelsespunkt til masten.

Gevindstængernes forbindelser er fastgjort til armeringsnettet gennem brug af friktionssvejsning for at sikre en stærkere og mere holdbar svejsning.

Ved at dreje enderne af stålstængerne på armeringsnettet og gevindstængerne med en høj, præcis og kontrolleret hastighed presses enderne af de to stænger mod hinanden.

Den enorme varme fra friktionen mellem dem, resulterer i temperaturer over 1000°C, når delene samles. Friktionssvejsning er en gennemprøvet teknik, som sikrer en høj styrke ved fuld overfladesvejsning.

Denne svejsning gør det muligt for mastefundamentspælene ikke kun at bære de statiske belastninger, men også dynamiske belastninger, hvilket gør dem til det ideelle fundament til jernbanemaster, vindmøller og mange andre applikationer.

 

Mastefundamentspæle til elektrificering af jernbaner

Mastefundamentspæle bruges som det ideelle fundament til jernbanesektioner, hvor der skal opsættes elektrificeringsmaster. Disse master og dens ledninger, har nemlig behov for agile og gennemtestede fundamenter, der kan modstå dynamiske belastninger.

I Danmark lancerede Banedanmark i 2015 et storstilet projekt, med det formål at elektrificere det danske jernbanenetværk. Her bruges udelukkende mastefundamentspæle fra Centrum Pæle. Projektet forventes færdigt i løbet af 2026. Mastefundamentspælene er specielt udviklet af Centrum Pæle og blev valgt som den foretrukne metode til at bære de mange elektrificeringsmaster på sporene.

Pælene er valgt, da de giver en hurtig, tilpasningsdygtig og sikker metode til montering af master på jernbanestrækningerne. Ydermere har mastefundamentspælene en design levetid på op til 120 år, hvilket gør dem til en omkostningseffektiv og bæredygtig løsning for jernbaneelektrificeringsmarkedet, med praktisk talt ingen forstyrrelser i løbet af deres levetid.

Ramning og installation af mast til jernbanestrækning

Det tager omkring 5-10 min at ramme en pæl ned, derefter kan masten påsættes med det samme.


Mastefundamentspæle til solcelleparker

Mastefundamenter kan også benyttes inden for området vedvarende energi.

Et eksempel på dette er MOJO-projektet – et solcelleanlæg – i Flevopark-provinsen, i Holland. Dette er et udendørs eventområde med et stort tilhørende parkeringsareal.

Her havde man et ønske om at kombinere vedvarende energi via solpaneler, en parkeringsplads og ekstra overdækkede parkeringsmuligheder. Dette første til en løsning, hvor Centrum Pæles mastefundamenter gav det optimale fundament. Til projektet blev der leveret og installeret ca. 2800 mastefundamentspæle.

De mange års erfaring inden for jernbanesegmentet og nu dette solcelleprojekt bekræfter, at Centrum Pæles mastefundamenter er en effektiv løsning i projekter, hvor der skal monters elektrificeringsmaster.

Der er stadig mange fremtidige potentielle udnyttelsesmuligheder for mastefundamentspælene. Nogle af disse er f.eks.: Parkeringsfaciliteter ved supermarkeder, lufthavne, forlystelsesparker, støjvægsfundamenter og meget mere.

MOJO-solcellepark

MOJO-projektet er et solcelleanlæg i Flevopark-provinsen, i Holland. MOJO-Parken er et udendørs eventområde, der normalt bruges til store musikfestivaller, hvor der er et stort tilhørende udendøres parkeringsareal.

Her havde man et ønske om at kombinere vedvarende energi via solpaneler, en parkeringsplads og ekstra overdækkede parkeringsmuligheder. Dette første til en løsning, hvor Centrum Pæles mastefundamenter gav det optimale fundament. Til projektet blev der leveret og installeret ca. 2800 mastefundamentspæle.

De mange års erfaring inden for jernbanesegmentet og nu dette solcelleprojekt bekræfter, at Centrum Pæles mastefundamenter er en effektiv løsning i projekter, hvor der skal monters elektrificeringsmaster.

Der er stadig mange fremtidige potentielle udnyttelsesmuligheder for mastefundamentspælene. Nogle af disse er f.eks.: Parkeringsfaciliteter ved supermarkeder, lufthavne, forlystelsesparker, støjvægsfundamenter og meget mere.

Mastefundamenter til 1.300 kilometer jernbane.

I Danmark lancerede Banedanmark i 2015 et storstilet projekt, med det formål at elektrificere det danske jernbanenetværk. Her bruges udelukkende mastefundamentspæle fra Centrum Pæle. Projektet forventes færdigt i løbet af 2026. Mastefundamentspælene er specielt udviklet af Centrum Pæle og blev valgt som den foretrukne metode til at bære de mange elektrificeringsmaster på sporene.

Pælene er valgt, da de giver en hurtig, tilpasningsdygtig og sikker metode til montering af master på jernbanestrækningerne. Ydermere har mastefundamentspælene en design levetid på op til 120 år, hvilket gør dem til en omkostningseffektiv og bæredygtig løsning for jernbaneelektrificeringsmarkedet, med praktisk talt ingen forstyrrelser i løbet af deres levetid.

Vores præfabrikerede mastefundamentspæle er designet til at have en holdbarhed på op til 120 år. De er et hurtigt og sikkert funderingssystem, designet til efterfølgende montering af diverse elektrificeringsmaster. Vores mastefundamentpæle er baseret på den traditionelle præfabrikerede betonpæl. Der er dog i denne pæl, integreret bolte af rustfrit stål, der tjener som det forbindelsespunkt mellem pælen og masten ovenpå den.

Pælene er specifikt tilpasset til at udnytte integrationen af en mast. Dette opnås ved at forstørre den øverste del af pælesektionerne og derved øges pælenes bæreevne. Mastefundamentpæle produceres på Centrum Pæles fabrikker i Danmark og i Polen. Pælene er fremstillet i et kontrolleret miljø og med en høj ensartet kvalitet, der sikrer fuld sporbarhed, for hver pæl.

Med en lang designlevetid er Centrum Pæles mastefundamentspæle en omkostningseffektiv og bæredygtig løsning, når der er behov for stabile fundamenter i ustabil jord.

Vil du vide mere omkring vores Mastefundamentspæle?

Udfyld vores kontaktformular nedenfor, eller ring på +45 75 83 01 11

Du kan også gå til vores kontaktside for at finde en specifik medarbejder.